Rabu, 10 November 2010

Anugerah tuhan..


HARI INI BUKAN SEMUDAH SEMALAM UNTUK BERGELAR MANUSIA SEMPURNA
BANYAK YANG PERLU DIKORBANKAN,
BANYAK JUGA YANG TERPAKSA DILEPASKAN
SEKALI LANGKAH TERSADUNG, REBAH MENYEMBAH
SEKALI MELANGKAH GAGAH, TERSENYUM MEGAH
DAN SEMUA ITU MEMERLUKAN PENGORBANAN
MENUNTUT KESABARAN DAN AIR MATA
SELAGI PRINSIP HIDUP BERADA DI ATAS LANDASAN YANG BETUL,
USAH DIGUSAR PADA 'ANUGERAH ALLAH'
ANGGAPLAH BILA SESEKALI DIDUGA,
ITU SEKADAR UNTUK MEMATANGKAN & MENGAJAR KITA BANGUN
UNTUK MENJADI MANUSIA SESEMPURNA INSAN,
JUGA DEMI MENJADI MUJAHIDAH ISLAM..



Patah-patah perkataan itu aku renung, ingin menyingkap maksud tersirat..terima kasih sahabat-sahabat yang selalu mengingatkanku dengan peringatan dari tuhan, kata-kata yang bisa menyegarkan hatiku..hari ini tidak semudah semalam untuk menjadi manusia sempurna..syaitan, hawa nafsu dan kecintaan kepada dunia menjadi kekangan utama dalam mencapai cinta dan maghfirahNya. Lantaran, jihad dan pengorbanan yang menggunung tinggi sangat-sangat dibutuhkan. Iman yazid wa yanqus, fa jaddid imanuka bil istighfar.

Apa bukti iman yang selalu diungkapkan di bibir-bibir manusia? Adakah dikira sudah beriman bagi orang yang belum diuji? Dan adakah dikira iman mantap dan teguh bagi orang-orang yang tewas dalam ujianNya? Seorang ustaz berkata, JIHAD adalah bukti iman.


Allah telah menetapkan yang terbaik buat diri. Redhalah dengan ketentuan dariNya. Yang penting, terus laju dan maju, berlari pantas ke depan demi Islam. Demi kelangsungan tarbiyah. Usah undur ke belakang, cuma sesekali berpaling seketika untuk mengambil iktibar..Semoga setiap langkah dan tindakan dipandu Ilahi..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan