Jumaat, 6 Februari 2009

ZIKRUL MAUT...

Mengingati mati..cb kita fikir balik, hari ni adkh kita ada mengingati mati?? Atau kena tggu ada org meninggal dlu, baru nk igt mati..sama2 kita muhasabah dri..

Allah berfirman "kullu nafsin zaa ikatul maut", setiap jiwa itu pasti akn merasai mati. Demikian hakikat yg tlh Allah tetapkan d dunia ini yg tidak ada seorg manusia pun yg akan terlepas darinya. Apbl datangnya berita ttg kematian kpd kita, maka kita katakan "innilillahi wa inna ilaihi raa ji uun".

Adapun kematian itu, suatu hikmah yg Allah tlh jadikan untuk kita..Ditakdirkan bhw kita semua mempunyai ajal masing2, mgkin sekumpulan manusia mempunyai ajal yg sama detiknya, namun x semua manusia akn menemui ajal serentak pd suatu masa. itulah hikmahnya pd kita, sebahagian dari kita Allah tarik nyawanya utk kembali ke pangkuanNya, namun sebahagian dari kita masih berada di sini, Allah terus memberikan nyawa kpd kita utk hidup.. dan Allah jdkan senario sedemikian, sebahagian mati dan sebahagian hidup, tidak lain adalah utk menjadikan kematian itu satu iktibar dan ada hikmah buat pengajaran kita bersama.

" Dan tiadalah Kami ciptakan langit dan bumi serta segala yg ada di antara keduanya sbgai ciptaan yg tidak mengandungi hikmah dan keadilan; yg demikian adalah sangkaan org2 yg kafir! maka kecelakaanlah bg org2 yg kafir itu dari azab neraka.."

Maka marilah kita fikir, apakah yg wujud di sebalik kematian yg bergilir-gilir ini? dan apakah tujuan Allah berikan kita peluang utk mendengar berita ttg kematian terlebih dahulu sblm kita sendiri dimatikan?? Fikir2kan..

to be continued...



Tiada ulasan:

Catat Ulasan